FAQ
Burgerbemiddeling is bedoeld voor alle inwoners van een gemeente. Wij werken zo laagdrempelig mogelijk waardoor conflicten niet hoeven te escaleren. Mocht er wel sprake zijn van een geëscaleerd conflict, dan hebben wij de kennis en kunde in huis om burgers hierin te begeleiden. Ambtenaren, politie, woningbouw, verenigingen en scholen kunnen ook gebruik maken van onze expertise.
Voor buurtbemiddeling wordt gebruik gemaakt van vrijwilligers. Deze krijgen een tweedaagse cursus en kunnen de meeste gemiddelde problematiek goed hanteren. Wanneer de problematiek echter complex met een hoge escalatiegraad is, is meer deskundigheid vereist. Daarnaast speelt buurtbemiddeling zich af tussen buren en burgerbemiddeling speelt zich af op een veel breder vlak. Ook ambtenaren, politie, woningbouw, verenigingen en scholen kunnen bij ons terecht voor advies. De mogelijkheden, kennis en ervaring van de bemiddelaars is vele malen groter.
Indien mogelijk verwijzen wij naar vrijwilligersorganisaties als buurtbemiddeling. Wij zijn er voor die situaties waar meer ervaring, kennis en deskundigheid nodig is om conflictsituaties te voorkomen of op te lossen. Dit met bijpassend klacht- en tuchtrecht.
Wij hebben veel ervaring met complexe casuïstiek, ingewikkelde systemen en ‘lastige burgers’. Daarnaast hebben wij een erkende mediation opleiding gevolgd en specialisaties afgerond, waaronder familierecht, arbeidsrecht en strafrecht.
Wij staan ingeschreven in het ADR International Register. Dit register is een waarborg voor de kwaliteit van de bemiddelaar: ADR Register certificeert wereldwijd ADR practitioners (arbiters, conflictcoaches, mediators, onderhandelaars) & hun bedrijven en is 100% onafhankelijk. ADR practitioners voldoen aan de vereisten voor permanente opleiding, hebben gedragsregels | procedure vereisten en vallen onder klacht- & tuchtrecht of geschiloplossing | arbitrage. Zie ook: ADR International Register.
De gemeente betaalt vaak onze diensten, maar daarmee bepaalt de gemeente nog niet. Kern van mediation is dat de mediator onafhankelijk, onpartijdig en belangeloos werkt. Deze positie moet door alle partijen gerespecteerd en erkend worden en zal ook altijd voor aanvang gecheckt worden door de burgerbemiddelaar.
Hiervoor zijn tal van redenen op te noemen. Om er een paar te geven:
- als u als gemeente op zoek bent naar een efficiënte en kostenbesparende methode om ruzie, strubbelingen, ‘gedoe’ of juist een geëscaleerd conflict aan te pakken dan bent u op het juiste adres;
- het voorkomt juridische rompslomp, zoals bezwaarschriften en andere juridische procedures;
- ambtenaren en ketenpartners zoals woningbouw en politie kunnen zich meer richten op hun hoofdtaken en hoeven zich niet bezig te houden met taken die niet binnen hun werkgebied vallen en waarbij ze de expertise missen;
- wij zijn ervan overtuigd dat onze aanpak zorgt voor meer verbondenheid tussen burgers en dat het gevoel van veiligheid wordt vergroot.
Het los inhuren van een geregistreerd mediator is kostbaar. Door de inzet van burgerbemiddelaars die tevens geregistreerd mediator zijn maar die laagdrempeligheid voorop zetten en daarmee ook een ander tarief hanteren, bespaart de gemeente hier kosten met behoud van dezelfde kwaliteit. Ook hoeft niet iedere keer een aparte overeenkomst aangemaakt te worden wanneer de inzet van een mediator nodig is.
Jazeker kan dat, er is veel mogelijk. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Wij kijken graag samen met de opdrachtgever wat er nodig is en maken offertes op maat. Ter indicatie; een wekelijks spreekuur blijkt zeer effectief, de kosten bedragen hierbij €120,- excl. 21% BTW per uur.
U kunt ons bereiken via e-mail of telefonisch op 06-29197085 (Rosalie Menke) of 06-14749262 (Jojanneke van der Molen).